Likwidacja spółki z o.o. – podstawowe informacje
Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to proces obejmujący kilka kluczowych etapów. Należą do nich:
- powołanie likwidatorów (mogą nimi zostać członkowie zarządu),
- zgłoszenie otwarcia likwidacji do Krajowego Rejestru Sądowego,
- sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji,
- przeprowadzenie czynności likwidacyjnych,
- rozdział majątku spółki,
- podsumowanie całego procesu,
- złożenie wniosku o wykreślenie spółki z KRS.
Likwidacja jest procedurą sformalizowaną, realizowaną zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Warto pamiętać, że obecnie wszystkie niezbędne czynności zgłoszeniowe (PRS) wykonuje się drogą elektroniczną. Ponadto przepisy kodeksu spółek handlowych przewidują, iż proces likwidacji trwa co najmniej 6 miesięcy począwszy od dnia publikacji ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym obwieszczenia o jej otwarciu. Dlatego w najszybszej możliwej opcji likwidacja trwa zatem 7-8 miesięcy.
Wierzyciele a likwidacja spółki z o.o.
Poprzez obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wierzyciele są informowani o rozpoczęciu likwidacji spółki oraz o możliwości zgłaszania swoich roszczeń. Zgodnie z art. 279 kodeksu spółek handlowych na zgłoszenie roszczeń mają 3 miesiące. Jeśli w tym czasie nie dokonają zgłoszenia, mogą utracić szansę na odzyskanie swoich należności.
Sprawozdanie likwidacyjne
Na skutek przeprowadzenia czynności likwidacyjnych i rozdysponowania majątku spółki (o ile taki pozostał) można formalnie zakończyć jej działalność. W tym celu należy dopełnić ostatnich formalności związanych z zakończeniem postępowania likwidacyjnego. Na tym etapie konieczne jest sporządzenie sprawozdania likwidacyjnego, uwzględniającego stan majątku spółki na dzień poprzedzający jego podział między wspólników, po uregulowaniu zobowiązań wobec wierzycieli. W sytuacji, gdy w spółce nie pozostał żaden majątek do podziału, sprawozdanie sporządza się na dzień poprzedzający najwcześniejszy możliwy termin dokonania takiego podziału. Dokument ten musi zostać zatwierdzony przez zgromadzenie wspólników. Przed złożeniem wniosku o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców KRS, sprawozdanie likwidacyjne powinno zostać ogłoszone w siedzibie spółki.
Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością a przechowywanie dokumentów
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, likwidowana spółka z o.o. ma określone zobowiązania dotyczące archiwizacji swojej dokumentacji. Jednym z kluczowych obowiązków jest wyznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za przechowywanie dokumentów spółki po jej rozwiązaniu. Zgodnie z art. 288 § 3 Kodeksu spółek handlowych, księgi i dokumenty rozwiązanej spółki powinny zostać przekazane na przechowanie osobie wskazanej w umowie spółki lub w uchwale wspólników. Jeśli umowa spółki nie zawiera takiego postanowienia, wspólnicy mogą wskazać taką osobę w uchwale. W przypadku braku takiej decyzji, obowiązek wyznaczenia przechowawcy spoczywa na sądzie rejestrowym. Warto podkreślić, iż na podmioty, które zatrudniały pracowników, nałożono dodatkowe obowiązki w zakresie przechowywania dokumentacji.
Likwidacja sp. z o.o. – kancelaria prawna: pomoc radcy prawnego lub adwokata
Podejmując decyzję o likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, warto zastanowić się nad wsparciem prawnym. Przede wszystkim radca prawny lub adwokat może być cennym wsparciem przy opracowaniu planu działania. Również doświadczony prawnik pomoże sporządzić wymagane przepisami dokumenty oraz zadba o terminowe dopełnienie formalności.
- Prosta spółka akcyjna – wady i zalety - 17 marca 2025
- Ochrona dobrego imienia (dóbr osobistych) przedsiębiorcy i spółki - 10 marca 2025
- GPSR: czy zawsze instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa są niezbędne? - 3 marca 2025