Blog naszej kancelarii

Prawo e-commerce a GPSR – co warto wiedzieć?

e-commerce
Czy Twoja firma spełnia nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktów? Rozporządzenie GPSR, które weszło w życie 13 grudnia 2024 r., wprowadza istotne zmiany dla przedsiębiorców działających w e-commerce oraz prowadzących internetowe platformy handlowe. Dowiedz się, jakie obowiązki musisz spełnić, aby zapewnić zgodność swoich produktów z przepisami UE i ochronić zdrowie oraz bezpieczeństwo konsumentów.

Spis treści

GPSR – co to takiego?

Na wstępnie warto wyjaśnić, że rozporządzenie GPSR (General Product Safety Regulation) to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG (PE/79/2022/REV/1, Dz.U. L 135 z 23.5.2023). Jego przepisy obowiązują od 13 grudnia 2024 r., gdy weszło w życie.

Czego dotyczą przepisy GPSR?

Następnie trzeba zwrócić uwagę, jakie są cele tego aktu prawnego. Otóż najważniejszymi celami GPSR są:

  • dążenie do zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów oraz funkcjonowania rynku wewnętrznego w odniesieniu do produktów przeznaczonych dla konsumentów
  • ustalenie regulacji dotyczących bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych wprowadzanych do obrotu lub udostępnianych na rynku,
  • poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego, przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów.

Rozporządzenie ma zastosowanie do wszelkich produktów używanych, naprawionych, odnowionych lub poddanych recyklingowi, które ponownie trafiają do łańcucha dostaw w ramach działalności handlowej. Poprzez pojęcie „produktu” rozumie się każdy przedmiot, połączony lub niepołączony z innymi przedmiotami, dostarczany lub udostępniany za wynagrodzeniem lub bez, w tym w ramach świadczenia usługi. Zarazem musi on przy tym być przeznaczony dla konsumentów lub przez nich używany w dających się racjonalnie przewidzieć warunkach.

Opisywany akt prawny wprowadza szereg nowych obowiązków dla przedsiębiorców:

  • sektora e-commerce, a więc dokonujących sprzedaży na odległość oraz
  • prowadzących internetowe platformy handlowe.

GPSR: obowiązki dla przedsiębiorców sektora e-commerce

Jeżeli podmioty gospodarcze udostępniają produkty na rynku w internecie lub w inny sposób na odległość, oferta tych produktów musi zawierać w sposób jasny i widoczny następujące informacje:

  • imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta,
  • adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować,
  • gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii Europejskiej – imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej,
  • informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu,
  • wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa. Należy je zamieścić na samym produkcie lub jego opakowaniu albo zawrzeć w dołączonym dokumencie towarzyszącym. Dokument ten należy sporządzić w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów. Taki język określa państwo członkowskie, w którym udostępnia się produkt na rynku.

GPSR: obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących internetowe platformy handlowe

Do nowych obowiązków internetowych platform handlowych w zakresie bezpieczeństwa produktów zaliczamy:

  • utworzenie dwóch pojedynczych punktów kontaktowych do bezpośredniej komunikacji w kwestiach bezpieczeństwa (jednego przeznaczonego dla organów nadzoru rynku, a drugiego dla ogółu społeczeństwa),
  • powinność dokonania rejestracji w portalu Safety Gate,
  • konieczność wdrożenia wewnętrznych procedur dotyczących bezpieczeństwa produktów,
  • zapewnienie, że oferta nie będzie mogła zostać opublikowana bez minimalnych informacji dotyczących bezpieczeństwa i identyfikowalności dostarczanego produktu,
  • wyrywkowe weryfikowanie, czy oferowane produkty są bezpieczne za pomocą publicznych baz danych, w tym portalu Safety Gate,
  • niezwłoczne reagowanie na zarządzenia władz i powiadomienia podmiotów zewnętrznych oraz zapewnienie, że usunięte oferty nie pojawią się ponownie,
  • dostarczanie konsumentom odpowiednich i aktualnych informacji w przypadku wycofania produktu z rynku poprzez bezpośredni kontakt ze wszystkimi osobami, które zakupiły dany produkt na ich platformie i publikowanie szczegółowych informacji na ich stronie internetowej,
  • poinformowanie właściwego podmiotu gospodarczego oraz organów nadzoru rynku i współpraca z nimi w przypadku wycofania produktu z rynku lub wypadku.

Wdrożenie regulacji GPSR

Przedsiębiorcy z sektora e-commerce oraz prowadzący platformy handlowe online muszą spełnić szereg wymogów, dostosowując się do GPSR. W szczególności mowa to o oznaczaniu produktów, udostępnieniu danych kontaktowych czy wdrożeniu procedur bezpieczeństwa.

Niedostosowanie się do GPSR może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych wobec firmy. Organy nadzoru rynku mogą nałożyć wysokie kary pieniężne (aż do 1.000.000 zł). Ponadto mogą nakazać wycofanie produktów z rynku, a nawet zakazać ich sprzedaży.

Nasza kancelaria radcy prawnego oferuje kompleksowe wsparcie w dostosowaniu działalności do wymagań rozporządzenia GPSR. Pomożemy w identyfikacji obszarów, które wymagają zmian, i opracujemy strategie zapewniające zgodność z przepisami.

dr Rafał R. Wasilewski